8 manieren om te zorgen voor jezelf (ÉN je baby)

Veertig procent van me time zorgen voor jezelfde moeders heeft het moeilijk of erg moeilijk met het moederschap.
Dat is heel erg veel! Zeker moeders die de lat hoog leggen (en dat zijn de meesten 🙂 ) hebben het zwaar. Je weet hoe belangrijk een veilige hechting is en je wil je kindje dat zó graag bieden. Ik ken het zelf maar al te goed: hoe heerlijk ik het ook vind om moeder te zijn, en hoe fantastisch ik onze kinderen ook vind, deze jaren zijn ook tropenjaren. Het is niet altijd leuk.

Het goede nieuws is: zorgen voor jezelf IS zorgen voor je kindje. Als jij je goed voelt ben je een veilige en stabiele basis voor je kindje. Je zorgt dus juíst voor een veilige gehechtheid. Hier mijn tips om jouw tank gevuld te houden:

1) Do whatever it takes

Wat geeft jou energie? Wat vond je leuk om te doen voor je kindje geboren werd? Luisteren naar mooie muziek, een warme douche, een kopje thee, een half uurtje in de badkamer jezelf verzorgen, een vriendin bellen. Sommige dingen kun je heel gemakkelijk inpassen, je moet er alleen even aan denken!baby slaapt in de draagdoek als hangmat geknoopt

Andere dingen vragen iets meer organisatie: je man kan een avond de jongste ronddragen zodat jij weer mee kan doen met de yoga of zangclub, of je heerlijk kunt laten masseren. Gewoon thuis een avondje naaien of knutselen is voor andere moeders de ultieme ontspanning. Mijn persoonlijke favoriet is uit eten met mijn man:-). Inmiddels kan dat terwijl de oudste twee op de jongste passen, maar ik vond het ook heel fijn met een borstbaby mee. Geen gestress of het wel goed ging thuis, en van de draagdoek knoop je gewoon een hangmat onder de tafel.

2) Pak wat je pakken kunt

Slaapgebrek is een realiteit van het ouderschap en je hebt wat dat betreft best wat reserve, maar er is een grens. Een oververmoeide moeder is een chagrijnige moeder. Voorkom dat het zo ver komt en pak de slaap waar je hem kunt pakken. ’s Avonds naar bed met de baby voelt ongezellig, maar de volgende dag voel je je zoveel beter dat je alles gewoon weer compenseert met je gezelligheid :-). En als de baby overdag slaapt HOEF je het huishouden niet te doen!

3) Je relatie is nummer 2 (na jezélf natuurlijk 😉

Het is geen leuk gegeven: inmiddels strandt de helft van de huwelijken. Heel vaak is dit in het eerste jaar na de komst van de baby. Schokkend, niet alleen omdat een gezonde relatie zo belangrijk is voor je baby, maar ook nog eens omdat beide partners er daarna alleen voor staan en elkaars steun moeten ontberen. Het beste is natuurlijk om al van te voren te investeren in je relatie en je samen goed voor te bereiden op de pittige tijd die je te wachten staat.  Zorg dat je open staat voor elkaars perceptie, dat je luistert – empathie kun je oefenen met je kindje en met je partner en het is besmettelijk. En als je dan toch merkt dat het niet meer lukt elkaar te bereiken, zoek zo snel mogelijk hulp. Een prachtig boek hierover vind ik dit. Wij hebben er hier thuis heel veel aan!

4) Zeg JA

Accepteer hulp ALTIJD! Als je het moeilijk vind om hulp voor jezélf te accepteren, accepteer het dan voor je kindje. Als jij wordt ontlast heb je meer tijd om aan hem/ haar te besteden. Er is niets zo fijn als een gekookte maaltijd, schoon huis of gevulde koelkast om je ontspannen te voelen. En: ooit komt er weer een moment dat jij iets terug kunt doen. Je kunt natuurlijk ook betaalde hulp inschakelen. In andere culturen is er vaak veel meer ondersteuning van jonge ouders. In veel landen is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat de kraamtijd 6 weken duurt en in die tijd is er altijd iemand in huis om te zorgen voor moeder en baby. En ook daarna geldt het bekende gezegde: “it takes a village to raise a child”.

Ouders die in dezelfde fase zitten als jij kunnen je weer een ander soort steun geven, minstens zo belangrijk: herkenning. Het is bijvoorbeeld uit onderzoek gebleken dat een online borstvoedingsgroep maakt dat moeders langer voeden.vader-moeder-baby-300x300

En steun van je partner is al helemaal ‘life-saving’, zowel praktisch als emotioneel. Niets
zo ontroerend als een man die jou en je kindje koestert. En dat is meteen weer goed voor nummer 3: uit Braziliaans onderzoek blijkt dat mannen die vaker stofzuigen meer sex hebben ;-).

5) Zeg NEE

Dit is niet de tijd in je leven dat je lid wordt van de oudercommissie, of extra klussen aanneemt op je werk. Jouw tijd komt wel weer.

6) Zorg voor je lijf – en je stresssysteem

Uit steeds meer onderzoek blijkt dat zitten ongezond is: ons lijf is gemaakt om te bewegen, de hele dag door. Intensief sporten hoeft niet, maar je voelt je zoveel beter als je beweegt. Begin de dag bijvoorbeeld met minimaal 5 minuten rekken/ yoga en je kunt de ochtenddrukte veel beter doorstaan. Loop een rondje met de baby in de draagdoek, laat de auto eens staan enz. Hetzelfde geldt voor eten: het is een valkuil om suiker en zout te gaan eten als je moe bent. Je voelt je even beter maar daarna nog veel moe-er. Zorg voor veel gezonde en snel te pakken snacks in huis: snoeptomaatjes, bananen, blokjes kaas of ongebrande noten bijvoorbeeld. Een roerei is zo gebakken, groenten en bouillon in een pan gemikt is soep.

7) Wees principeloos

De meesten van ons hebben geen oma’s of tantes in huis om op te passen zodat we eens een ochtend uit te kunnen slapen. TV heeft nadelen, maar in dit geval wegen de voordelen daar ruimschoots tegen op. Helaas werkt deze tip meestal pas na een paar jaar :-(.

8) Kijk positief

Een negatieve blik maakt je ongelukkig en levert stress op. Als je kindje huilt en jij ziet een klein mormel dat jou moedwillig wakker houdt, roept dit allerlei vervelende reacties op. Zie je daarentegen een onschuldig en afhankelijk wezentje dat zich niet lekker voelt, dan is dat niet alleen goed voor je baby maar zeker ook voor jezelf. Wij mensen zijn sociale wezens, gemaakt om ons goed te voelen als we empathie voelen en anderen kunnen helpen. Pep jezelf op met de juiste informatie over de ontwikkeling van baby’s en wat je realistisch van ze kunt verwachten op een bepaalde leeftijd. Een heerlijk boek vond ik wat dat betreft: mothering your nursing toddler, geschreven voor iets oudere kindjes. Hang peptalk en mooie spreuken op in huis om jezelf te herinneren waar je het allemaal voor doet, als het even niet zo gemakkelijk gaat. Hier een paar suggesties:

* “De dagen duren lang maar de jaren vliegen voorbij.” Gretchen Ruben
* Uit onderzoek bij ratjes blijkt dat de investering die je als moeder doet zich zelfs terugbetaalt in hoe je kinderen later je kleinkinderen zullen verzorgen.
* Poster met alle voordelen van moedermelk
* Wanneer slapen ‘normale’ baby’s ’s nachts door?
* Nog meer tips van psycholoog en AP expert Karen Wallant

En nu ben ik benieuwd naar jouw tips: wat houdt je op de been in een moeilijke periode en waarmee vul jij je tank bij? Je kunt je reactie hieronder kwijt en wie weet heeft een andere moeder er wel heel veel aan!

9 thoughts on “8 manieren om te zorgen voor jezelf (ÉN je baby)

  1. Pingback: Hulp bij Hellp - voor een hechte band met je baby -Hechte band

  2. Pingback: babydragen tijdens je zwangerschap -Hechte band

  3. Pingback: hoe gaat dragen als je kindje ouder wordt? -hechte band

  4. Wij hebben dan wel een opa en oma in huis, maar daar heb ik juist meer ongemak van.
    Kleine is standaard overstuur als ze eventjes oppassen. Gevalletje geen aandacht geven als ze daar behoefte aan het en vervolgens afleiden met heel veel aandacht als ze overstuur is.
    Bovendien staat is hun idee van opvoeden tegen overgesteld aan die van mij en daar moet vriend continu tussen kiezen bij alles wat de kleine wil. We kunnen dus ook niet onze manier vinden.

    Tijd voor jezelf is heel erg nodig, want met een baby heb je dat niet.

    • Hoi Moniek, wat jammer dat opa en oma niet dezelfde manieren hebben als jullie. Het zou juist zo fijn zijn als ze jullie konden ontlasten. Een beetje verschil is geen punt maar dit is teveel zo te horen. Kan je vriend niet eens proberen om het met ze te bespreken en uit te leggen waarom jullie het zo doen? Veel sterkte ermee, hoop dat je snel wat tijd voor jezelf kunt vinden!

  5. Lekker gaan wandelen in het veld met mijn dochter op mijn buik is heerlijk! En boodschappen doen doe ik te voet en dan neem ik de wandelwagen mee. Niet voor mijn dochter (die zit natuurlijk in de doek), maar om de boodschappen in te vervoeren. Werkt ideaal en levert ook veel leuke gezichten van omstanders op en regelmatig ook een gezellig gesprek.

  6. Nadat onze zoon tien dagen ‘te laat’ niet thuís maar in het ziekenhuis werd geboren (superspoedkeizersnede onder algehele narcose), heb ik het – na zijn thuiskomst, een maand later – heel lang heel moeilijk gehad. Bijna was ik mijn grote lief kwijt en mezelf en alle vreugde rond Mini’s geboorte wás ik al helemaal kwijt. Het heeft lang geduurd, in mijn geval, voor ’t kwartje viel: je moet tijd voor jezelf vrijhouden. Nu probeer ik om de zoveel tijd – meestal mét Mini, want die ‘village’, die is er bij ons nu eenmaal niet – de natuur in te trekken. Dat deed ik al voor mijn zwangerschap en meestal kom ik opgelucht, gefocussed en lekker uitgewaaid 😉 weer thuis. Daardoor kan ik weer even vooruit. Knutselen (met suikergoed of anderszins) of met andere musiceren, een fijn boek lezen… Nu komt het er nog niet van, maar ik weet zeker dat het in de (nabije?) toekomst opnieuw in mijn weekprogramma komt 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *